Mode 2 opladning

Mode 2 opladning

Der findes 4 måder at oplade sin elbil på. Disse metoder er listet i IEC 61851-1 standarden, som beskriver hvordan elbiler kan lades op via forskellige modes. I dette blogindlæg vil jeg skrive om mode 2 opladning af elbiler. Herunder fordele og ulemper. Denne metode at oplade på er en udvidelse af mode 1 opladning, som du kan læse om her.

Generelt for mode 2 opladning er, at elbilen kobles direkte til hustandenens stikkontakt, hvor ladekablet har en controller, som kommunikerer med elbilen. På den måde styrer den mængden af strøm, som elbilen lader med, og på den måde sørger for en lidt mere sikker opladning.

Laderen i elbilen har en converter, som konverterer AC til DC. Når bilen er fuldt ladet op, kommunikerer bilen til kontrol boksen i ladekablet, som derefter sørger for at slukke for strømmen.

Fordele

  • Nem at sætte til (3 pin stikkontakt)
  • Billig men stadig dyrere end mode 1
  • Simpel form for kommunikation med elbilen

Ulemper

  • Langsom opladning (MEGET LANGSOM)
  • Fare for beskadigelse af ledninger, overophedning osv.

Mode 2 opladning er meget langsomt, da kontrol boksen styrer størrelsen af strøm som der lades med, og dette overgår sjældent 10A. Tesla model X med 100kW batteri vil tage 3 dage at oplade. Derfor er dette heller ikke en god løsning når man har sikkerheden for øje. Den vedvarende belastning er farligt for den elektriske installation, som ikke er dimensioneret til dette. Det kan overophede ledningerne og i værste tilfælde brand.

Det er altså IKKE en god idé at oplade på denne måde hvorfor denne type af opladning ikke benyttes i særligt stor omfang længere. Specielt hvis elbil batteriet overstiger 30kWh er denne løsning ikke favorabel.

Ladekablet til mode 2 opladning kaldes også “mormor-kablet”.